Sedan STS startades 1958 har över en miljon unga äventyrare haft möjlighet att se nya platser, upptäcka nya kulturer och lära sig nya språk. Under tiden har de skaffat sig vänner runt om i världen, övervunnit personliga utmaningar, återhämtat sig från ett antal solbrännor, delat tårar av glädje och överlevt känslomässiga farväl. Men viktigast av allt, de har gjort allt detta medan de främjade interkulturell förståelse och en känsla av ett globalt samhälle. Så hur hamnade vi här?
Det började med en mans profetiska vision om vart världen var på väg och vad som behövdes för att en hel generation skulle få uppleva en bättre framtid - en framtid där interkulturell kommunikation, en förståelse för mångfald och en känsla av släktskap för hela mänskligheten var avgörande för fred, välstånd och framsteg. Lars Magnusson gjorde det till sitt livs uppdrag att förbereda unga studenter för den framtiden och han kom med en revolutionär idé, något som inget företag hade gjort tidigare i stor skala: han organiserade en resa för unga studenter att utforska världen utan sina föräldrar, att växa som människor, lära sig språk och bli medborgare i världen.
Lars Magnusson grundade STS Education redan 1958. Hans vision, passion och hårda arbete har gjort STS till vad det är idag och gett över en miljon studenter chansen att resa i världen, lära sig nya språk och växa som individer och världsmedborgare. Lars och hans fru Ethel arbetade aktivt på STS HQ fram till 2015 och besöker fortfarande kontoret regelbundet, där vi nyligen firade Ethels nittionde födelsedag.
Den första språkresan tog en mindre grupp svenska ungdomar till Mattsee i Österrike. Där fick de njuta av några sommarveckor och öva sin tyska tillsammans. Resan blev en succé och året därpå reste över 600 studenter till England. Ssnart åkte fler än 2000 studenter på språkresa med STS varje år. Den snabba tillväxten tillät oss att utöka utbudet till nya områden under åren.
Idag fokuserar vi enbart på våra kärnprogram: språkresor och high school. Vi gör detta för att vi tror att det är de program som bäst kan gynna unga studenter idag. Vi är övertygande om att erfarenhetsbaserat lärande är det bästa sättet att växa, mogna, utmanas och få en bättre självkänsla.
Under våra decennier av arbete har vi sett allt, det goda och det dåliga. Det har varit överväldigande bra, men vi skulle ljuga om vi sa att det inte har varit utan utmaningar. Men med engagemang av passionerat ledarskap och det hårda arbetet hos våra expertteam har vi alltid övervunnit dessa utmaningar. Vi har också lärt oss från det som varit och blivit starkare som individer och som organisation.
I över 60 år efter den första resan, drivs STS Education fortfarande av samma familj och leds av samma principer. Vi verkar nu i 11 länder och skickar tusentals unga studenter till 20 länder runt om i världen varje år för korta språkresor och på high school-utbyten. Lars Magnusson hade rätt, och hans ursprungliga uppdrag är nu viktigare, mer relevant och mer pressande än någonsin. Hans vision och passion är fortfarande vägledande för det STS gör idag och vad vi ser som vårt uppdrag, vår plikt och vårt stora privilegium.
Vi ser fram emot att se vad de nästa 60 åren kommer att bidra med.
Under våra 62 års historia har vi genomgått många förändringar och mycket tillväxt. Vi har utvecklats med tiden och anpassat våra produkter och tjänster till en allt mer ansluten och internationell värld. Här är några av de viktigaste milstolparna i STS historia.
Resan börjar här: Lars Magnusson anordnar världens första internationella språkresa. Studenterna reste från Göteborg i Sverige till Mattsee i Österrike med tåg, där de tillbringade några varma sommarveckor och förbättrade sina tyska språkkunskaper.
Bara ett år senare introducerades språkresor till England och efterfrågan var enorm: 600 unga studenter reste med oss det året. Inom ett par år överskred antalet resenärer 2000 varje sommar. STS grundare Lars Magnusson visade sig vara en pionjär och STS blev världens första organisation för språkresor.
STS blir internationellt och 1968 hade vi öppnat kontor i Norge, Danmark, Finland, Tyskland och Italien.
Introduktion av ett nytt koncept: high school-utbytesprogram i USA. Intresset var stort och det krävdes nya former av internationell utbildning.
England var den mest populära destinationen, särskilt London och sydkusten. Alla ville öva och förbättra sin engelska och bo i en engelsk värdfamilj. Sportkurser som fokuserade på golf, tennis, simning och ridning var också mycket populära.
År 1980 erbjöd vi språkresor till England, Malta, Frankrike, Spanien, Tyskland, Österrike, Schweiz och USA med mer än 50 kursorter.
Den amerikanska presidenten bildade Youth Exchange Initiative, som bidrog till internationell förståelse genom student-utbyten. Under åren har STS-studenter haft möjlighet att träffa ett antal amerikanska presidenter.
Vi erbjuder europeiska studenter high school-utbyten i USA, Nya Zeeland och Australien. Studenter från dessa länderna erbjöds också high school-utbyten i Europa och i USA. De mest populära länderna att åka till var Italien, Frankrike och Sverige.
World Championships in Athletics hölls i Göteborg i Sverige. STS agerade officiell eventsponsor och officiell språkexpert med över 100 anställda som deltog från världen över. Under hela eventet arrangerade STS transporterna för de tävlande runt om i Göteborg med sex röda London dubbeldäckare som togs hit just för detta ändamål .
Vi expanderade mycket under 1980- och 1990-talet och 2002 hade vi kontor i 22 länder världen över, inklusive Sydkorea och Kina.
Efter 51 år i branschen assisterade vi vår miljonte kund! Vi firade detta genom att erbjuda ett stipendium för att främja internationella utbyten och lärande.
Alla våra centers i UK mottog en ackreditering från British Council, världens mest välrespekterade ackreditering för språkskolor.
Som ett initiativ att erbjuda mer hållbara resealternativ introducerade vi åter igen språkresor med tåg. Studenter som åker till Brighton under sommaren kan nu välja att resa via tåg, snarare än flygresor, från ett antal platser i Europa.
Idag fortsätter vi att stärka ungdomar genom att hitta nya sätt att förbättra våra resor och genom att introducera nya kurser och nya destinationer. Vi lyssnar på våra kunder och vi vill möta önskemålen från våra allt mer äventyrliga och flitiga unga resenärer.